Konspekt do zajęć umuzykalniających w klasie II w kształceniu zintegrowanym.
Konspekt do zajęć umuzykalniających klasa II- kształcenie zintegrowane
Temat: Wiosna w ósemkowym rytmie.
Cele zajęć:
uwrażliwienie na czas trwania ćwierćnut i ósemek, kształcenie wrażliwości na piękno przyrody wiosennej, rozwijanie wrażliwości muzycznej ( poczucia rytmu, słuchu melodycznego), kształtowanie prawidłowej dykcji, wdrażanie do aktywnego udziału w ćwiczeniach i zabawach ruchowych. Po zajęciach uczeń potrafi:
- właściwie odróżniać (reagować ruchem) ósemki i ćwierćnuty;
- poprawnie pod względem rytmicznym, melodycznym i dykcyjnym zaśpiewać piosenkę Idzie wiosna ( I zwrotka i refren);
- zgodnie bawić się w grupie;
- grać na instrumentach perkusyjnych proste rytmy;
- rytmizować rymowanki i przysłowia;
- zatańczyć tańce - Chodaczki i Polkę klaskaną.
Formy:
śpiew, ćwiczenia mowy, wdrażanie do swobodnej interpretacji ruchowej, ekspresja ruchowa, gra na instrumentach perkusyjnych. Metody:
odtwórcza, twórcza, nauka piosenki ze słuchu. Środki dydaktyczne:
nagrania magnetofonowe ( muzyka do marszu i do biegu, odgłosy wiosny, piosenka Idzie wiosna), instrumenty perkusyjne, ilustracje: ptaków ( wróble, jaskółki, bociany), kwiatów (pierwiosnki, kaczeńce), rekwizyty do zabawy ilustracyjnej, rytmy, przysłowia i rymowanki o wiosnie, rozsypanka wyrazowa. Przebieg:
- Taniec na powitanie gości – Polka klaskana.
- Zabawy na poprawne rozróżnianie poznanych wartości rytmicznych.
Echo - uczniowie siedzą w kole, nauczyciel wystukuje na bębenku rytm ( zawsze w tym samym metrum). Uczniowie wyklaskują usłyszane wartości. Dwie orkiestry - uczniowie ustawieni są w dwóch rzędach, plecami do do siebie. Nauczyciel rozdaje instrumenty perkusyjne ( takie same w każdym rzędzie – po jednym instrumencie danego rodzaju). Dzieci z jednej grupy grają prosty rytm na swoim instrumencie, dziecko mające ten sam instrument w drugim rzędzie powtarza go jak echo. Marsz i bieg - maszerowanie odzwierciedla ćwierćnuty, bieg odzwierciedla ósemki.
- Wysłuchanie piosenki Idzie wiosna.
- Rozmowa o wiośnie:
Jaka jest teraz pora roku? Po czym można poznać, że przyszła do nas wiosna?
- Omówienie treści piosenki ( wyeksponowanie rysunków ilustrujących treść piosenki na tablicy: szare wróble, jaskółki, pierwiosnek, kaczeńce, motyle, bociany, słońce).
- Słuchanie odgłosów wiosny nagranych na taśmie ( uczniowie określają jakie to odgłosy).
- Nauka I zwrotki piosenki i refrenu.
Szare wróble świergotają,
że nadchodzi wiosna, bo widziały pięć jaskółek jednego pierwiosnka.
Szare wróble miały rację, nic się nie myliły, idzie wiosna, idzie wiosna, w obłokach motyli.
Ref. Jak to miło i radośnie poczuć wiosny tchnienie i z podziwem patrzeć wkoło, jak świat zielenieje. Nauczyciel mówi po jednej linijce tekstu. Uczniowie powtarzają ten sam fragment tekstu kilka razy (powiedziany, wykrzyczany, wyrażając określone emocje, z ruchem żuchwy w prawą i lewą stronę, ze złączonymi zębami – pracują same wargi);
- powtarzają tekst skacząc z nogi na nogę;
- powtarzają tekst i wyklaskują rytm piosenki.
- Nauka melodii piosenki.
Dzieci śpiewają piosenkę krótkimi fragmentami ze słowami ( nauczyciel gra i śpiewa). Śpiewanie melodii piosenki na sylabie – la, ko - ( dzieci naśladują kury), be - ( dzieci naśladują baranki), mu ( naśladują krowę).
- Próba zaśpiewania piosenki z akompaniamentem.
- Zabawa ilustracyjna do piosenki ( wykorzystanie rekwizytów).
- Rytmizacja przysłów.
Deszcze częste w kwietniu wróżą,
że owoców będzie dużo.
Zakwitły kotki wierzbowe w puchatki ubrane nowe. Uczniowie za pomocą kresek dzielą przysłowia i rymowanki na sylaby, następnie dopasowują sylaby do przygotowanych rytmów, określają metrum i wyklaskują ( praca w grupach ).
- Quiz muzyczny:
- dopasuj tytuł piosenki do wysłuchanej muzyki;
- jakie wartości nut zagrałam – dopasuj odpowiedni zapis;
- ułóż z rozsypanki wyrazowej tekst piosenki Idzie wiosna ( praca w grupach ).
- Ewaluacja – uczniowie rysują buźki smutne lub wesołe na wiosennych kwiatkach.
- Śpiew piosenki Idzie wiosna.
- Pożegnanie – taniec Chodaczki
mgr Alicja Niedośpiał
|